Caissières AH gaan op welzijn oudere klanten letten

In twee winkels in Den Haag start Albert Heijn vanaf begin volgend jaar met een nieuw initiatief. Caissières gaan hier namelijk het welzijn van oudere klanten in de gaten houden. Als zij merken dat iemand bijvoorbeeld eenzaam of vergeetachtig is of zichzelf niet goed verzorgt, dan vragen zij of de klant behoefte heeft aan een praatje met een vrijwilliger van een welzijnsorganisatie die in de winkel aanwezig is. Deze vrijwilliger kan zo nodig doorverwijzen naar de huisarts of een andere zorgorganisatie.

Goed contact met ouderen

Het project SuperZorg is onderdeel van een aantal zorgvernieuwingen van de gemeente Den Haag. SuperZorg is een samenwerking van de zorgorganisatie Royaal Zorg, WoonZorgcentra Haaglanden en de twee Albert Heijnwinkels in de wijken Escamp en Loosduinen. Deze twee winkels zijn gekozen, omdat in deze wijken relatief veel ouderen wonen.

“Caissières in deze twee winkels hebben goed contact met de ouderen omdat ze elke dag komen. Ze hebben een goede signalerende functie.” – Els van Dijk, woordvoerder Albert Heijn

Het plan is geïnspireerd op de ouderwetse buurtwinkel waar klanten hun verhaal kwijt kunnen. Twintig ervaren caissières van de twee Albert Heijnfilialen krijgen binnenkort een training van de zorgprofessionals van Royaal Zorg en WoonZorgcentra Haaglanden, zodat zij weten hoe ze problemen moeten signaleren en klanten daarop aan kunnen spreken.