Sporttips

Een dagelijkse routine hebben is net zo belangrijk voor ouderen als voor jongeren. Het draagt immers bij aan een gezonde levensstijl en kan ziektes en mentale problemen voorkomen. Daarom vind je hieronder een aantal sporttips voor een goede gezondheid. Houd er wel rekening mee dat niet alle tips voor iedereen even goed werken. Kies het advies dat voor u het beste voelt. Niet iedereen is hetzelfde, de één voelt zich bijvoorbeeld goed bij veel sporten en de ander bij rustig wandelen.

Dat sporten een positief effect heeft op het welzijn voor lichaam en geest, is algemeen bekend. Er zijn echter zoveel verschillende soorten sporten, dat een keuze maken niet makkelijk is. Hieronder een aantal diverse vormen van lichaamsbeweging:

Thuis sporten

De apparaten die je in de sportschool vindt, kun je ook via internet of Tell Sell aanschaffen voor in huis. Er zijn zoveel verschillende apparaten waaruit je kunt kiezen. Een hometrainer, een loopband of bijvoorbeeld een apparaat voor de buikspieren. Er is nog een bijkomend voordeel: je hoeft niet je huis uit om aan sport te doen. Als je voor de televisie wil sporten, hoewel dit niet ontzettend gezond is, doe je dat gewoon! Eén kanttekening: er is geen professionele begeleiding bij, dus bouw het rustig op en ga niet meteen voluit op de apparaten!

Sportschool
Een alternatief is de sportschool. Hier heb je wel mensen om je heen die verstand hebben van sporten en het menselijk lichaam. Sommige sportscholen hebben ook een programma dat speciaal is gericht op senioren. Bijkomend voordeel is dat je niet in je eentje hoeft te sporten. Het is gezellig om samen met vrienden iets aan je conditie te doen en naderhand iets te drinken in de kantine!

Yoga
Yoga is niet alleen goed voor de spieren, maar ook om te ontspannen! Neem yogalessen bij een leraar die ervaring heeft met yoga voor ouderen, want niet alle oefeningen zijn goed voor senioren. Voor sommige oefeningen moet je namelijk wel heel flexibel en lenig zijn! Er zijn oefeningen die je liggend, staand of zittend kunt uitvoeren. Kijk wat voor jou het beste is.

Wandelen
Wandelen is eigenlijk de eenvoudigste manier van bewegen. Je hebt er geen abonnement in de sportschool voor nodig, alleen een goed paar schoenen. Bovendien krijg je door de zon ook nog vitamine D binnen! Smeer jezelf op een warme dag wel goed in, voordat je met de wandeling begint.